Valborg & Fiddeli


Tog en tur till ett lugnt och vackert Gärde tillsammans med Narita och Tintin.
Först var vi helt ensamma men rätt var det var så kom en liten söt Tollare tik
vid namn Pepsi gående med sin husse.
Trots att det var mörkt så kunde jag följa efter henne eftersom hon hade
blinkhalsband på sig.

Hon doftade gott som de flesta tikar nu för tiden verkar göra.
Antingen är det våren som gör att de doftar underbart eller så är det
pga att min kemiska kastrereings spruta har gått ur... Jag vet inte men
gott luktar dom i alla fall.

Plötsligt fick vi se ett vitt sträck som for som en pil över Gärdet i den fuktiga
daggen. Ett vitt sträck med en röd blink på visade sig tillhöra
SLETTHALLEN´S SEMPER FI som "ställer ripor". 
(Namnet Fiddeli betyder lojal, trofast)
Just i kväll ställde hon fåglar av alla de slag och hon sprang över precis
HELA Gärdet. Vi andra hade då aldrig tidigare sett något liknande
när det gällde att springa fort. Hon täckte av precis HELA Gärdet.
När hennes & Pepsis husse blåste i pipan och gjorde tecken (ut med armarna)
så kom hon i en båge inspringande till honom.

Husse kallade in henne en stund för vila men sedan
fick hon springa iväg igen till hennes stora lycka.

Jag försökte se så lydig ut jag kunde för att inte Matte skulle skämas allt
för mycket för mig.
Fiddeli är ingen direkt social hund mot oss andra för hon har andra intressen.
Hennes största intresse är som sagt att "ställa fåglar" åt sin jagande
Husse. Hon kommer från Ohlsmyrens Kennel utanför Östersund
som vi alla i Grevgatanflocken nu är mäkta imponerade av.

Så här ser bilden av Fiddeli ut från kennelns hemsida

En dag blev hon sparkad i bröstet av en häst vid borgen
så revbenet gick sönder men nu är hon frisk och kry igen
och går ALDRIG mera in till hästarna i hagen.

Undrar om Ohlsmyrens Kennel  tar emot en intresserad York
på snabb/intensiv kurs?
Kanske kunde vara en lämplig semestertripp för mig i sommar..


Kommentarer
Postat av: Ohlsmyrens Ohlsson

Hallo!

Blev jag lång i facet när jag får se kära Fiddeli (Semper Fidelis)på din blogg! :-) Fick mig ett gott skratt för hon är sig tydligen lik .. som tur är! En STOR, liten jakthund som värmer mitt hjärta!

Din blogg "made my day"!

MVH från Ohlsmyrens

2009-05-01 @ 14:46:02
Postat av: Ohlsmyrens Ohlsson

Hej!

Härligt se att Fiddeli (Semper Fidelis) är "in action"! Du förlängde mina "smilband" med din blogg!

You made my day!

MVH Ohlsmyrens

2009-05-02 @ 10:00:39
Postat av: Anna Björk

Hej på Er!



Vilken härlig blogg Du har! Å KUL att se att fågelhundarna har gjort sin entré på Gärdet...;-)



Ha en fortsatt härlig vår!

Mvh Anna o settrtjejerna

2009-05-02 @ 19:26:35
URL: http://www.bjorkvattnets.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0