Bäääää...

I dag var Kungens Får ute på Djurgården och betade när jag var ute på morgonpromenad.
Har inte tidigare hälsat på något får så jag
var därför extra intresserad och nyfiken
på de lustiga figurerna.
Tror att dom var mer nyfikna på mig än vad jag
var på dom. 
För dom kom emot mig och ville lukta på mig.
Blev rädd och morrade och då gjorde de en rolig sak.
De stampade i marken med ena foten, hårt hårt...
Då sprang jag till Matte och gömde mig hos henne.
Har nu tagit reda på vad fotstampet betyder:

Får Flocken
Fåret känner sig tryggt i sin flock. Fåren
i flocken håller ihop och söker skydd hos
varandra. Dit flockens ledare går, dit går
också de andra. Fåren är nyfikna men
försiktiga; de följer vaksamt med vad
som händer i omgivningen.

De kan kommunicera med varandra med läten och
kroppsspråk. När ett får stampar snabbt
med foten i marken varnar det de andra
fåren för en fara. Tillsammans kan fåren
till och med schasa bort en hund som ger
sig på dem.

Men dom var inte alls farliga, bara nyfikna
på vem jag var.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0