Kursdag II

I dag la Tolles Matte mitt spår och min Matte la spår åt Tolle.
           
Eftersom Matte är rätt dominant så försökte hon föra in mig
när jag var ute och "säkrade" vilket inte alls var så bra.
Jag var faktiskt klockren och hittade så klart rådjursskanken trots att
Matte trodde jag var helt fel ute.
Suck!

Här är jag med min rådjursskank som jag stolt bär "hem" till mitt bo

Visade gärna upp min trofé till allas beskådan



Spår nr 2 lades av Sigges Matte och innan det språret
sa vår kursledare Karin som har god erfarenhet av viltspår
samt är hundpsykolog:
-Vanligtvis skulle jag ALDRIG låta en yorkshireterrier
gå på vildsvin men med Glide
tvekar jag inte, han är mycket trygg i sig själv.

Vildsvinsjägare No 1

Matte var klok nog att pröva en ny teknik - frispårning,
dvs spårsele på men ingen spårlina.
Det fungerade bättre för då fick Matte lita på att jag själv hittade
eftersom hon inte heller visste hur spåret var lagt.
Ca 100 meter var längden men där kan Matte lägga på tre
gånger till för det var som sagt inga som helst problem för mig.
Jag söker av rejält och springer hit och dit för att säkra
men relativt snabbt går det att hitta bytet.
Sen släppe jag inte det utan spatserar stolt som en
tupp "hem" med skanken.

Avslutade dock dagen med korvspårning vilket
var utom kursen vilket var betydligt lättare för
stackars Matte att hantera än de vidriga
djurskankarna som hon verkligen led sig igenom den här helgen
när hon tvingades ta i.
Men, vad gör hon inte för mig och för att jag ska få må
bra och ha roligt.

Matsäck hade vi med oss eftersom Matte uppskattade det bättre eftersom bla Sigge,
han och några andra började omgående att äta på sitt byte.
Matte kunde inte få ner en bit på kursen för allt luktade blod


Sigge in action:  Sigge vädrar tungan:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0