Tandlös

Idag fick jag mig en tankeställare...
Matte kom hem och berättade att hon hade träffat en
Yorkshireterrier som heter Simba och som också är 8 år gammal.
Simbas tänder är jättedåliga och han har tandlossning.
De har fått lov att ta ut flera tänder!...
Det luktade illa ur hans mun och flera tänder var lösa så veterinären
kunde plocka ur dom ur munnen på Simba.
En enda "hajtand" sticker fram på höger sida fram i munnen men
annars är det lucka lucka lucka på stackars Simba.
Han kan därför inte äta torrfoder utan hans Matte är tvungen att
mala all mat han får. Kinkig har han tydligen också alltid varit
med maten vilket gör att varje utfodring är en riktig procedur
tydligen. (Hans Matte har ont i sina axlar)
Köttförs görs i små hamburgeliknande bitar som sedan "kokas" i
micron och stöts i mortel tillsammans med några torrfoderbitar.
Allt måste blandas noga för annars plockar Simba endast ut köttbitarna
och låter torrisarna vara.
Det är lite skillnad mot mig som äter ALLT utom sallad och banan!
Visserligen tuggar jag på sallad när det är blandat med annat men
jag har en förmåga att "tugga ut" salladsbitarna
så de kommer ut igen när jag äter.
Så Matte kunde stolt konstatera att hon har gjort helt rätt som har
varit noga med min munhygien för jag som är 8 år har
än inte ens behövt ta bort tandsten hos veterinären.
Efter dagens berättelse om Simba är jag rätt glad att Matte har
"plågat" mig med sin tandborstning i tid och otid.
Simba var minst i sin kull och blev direkt utmobbad av de andra
vilket gjorde att han inte fick tillräckligt med mat.
Det var en av anledningarna till att hans ägare nästan dagligen åkte
till honom och skötte om honom extra mycket så han skulle må bra.
När det sedan var dax för honom att flytta från sin Mamma kändes
den flytten helt naturligt eftersom de redan hade fått en nära och
bra relation.
Blev glad att höra att det finns så fina ägare som gör så för en
utstött litet djur.
Mitt ♥ klappar för alla som har det svårt! Något jag och Matte delar
som vårt stora intresse.
Sådan Matte sådan hund!
Ska nog be Matte borsta tänderna på mig ikväll...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0